Outside of a cat, a book is woman's best friend. Inside of a cat it's too dark to read


zondag 6 januari 2013

Binnen drie dagen – Willy Corsari



Dit oude boekje (168 p., derde druk 1964) las ik omdat ik wel weer eens zin had in een ouderwetse speurder en omdat het verhaal zich volgens de achterflap in Den Haag afspeelt.
Ach, voor de coleur locale had ik het niet hoeven lezen, want die zit er nauwelijks in. Veel verder dan dat er een kioskjuffrouw in de Lindenlaan wordt vermoord, een actrice in de schouwburg, en dat een van de personages in Wassenaar woont, komt dat niet.
Ook qua speuren viel het boekje eigenlijk een beetje tegen. Zoals ik vaker ben tegengekomen in oudere Nederlandse detectives wordt van het begin af aan duidelijk gemaakt dat erg belangrijk is wie op welk tijdstip waar was en hoe de indeling van het gebouw waar de moord zich afspeelt (in dit geval dus de schouwburg) is, omdat later zal blijken wie zich dus ongezien van en naar de plaats delict heeft kunnen begeven. Op zichzelf is dit niet zo erg en best wel amusant, maar ik had er deze keer moeite mee me een voorstelling van de plattegrond te maken, begreep de beschrijving niet goed, dus kon ik er niet zo veel mee. Wat in zekere zin erger was, was dat het verhaal iets over de helft van het boekje niet meer wordt verteld aan de hand van de speurdersactiviteiten van rechter-commissaris Kerling en gerechtelijk deskundige Bertil , maar gewoon uitgelegd: “Wat gebeurde in deze drie fatale dagen, is het volgende.”  (p. 110) Een vreemde wending in het verhaal die me aanvankelijk wat irriteerde: waarom ging het niet verder zoals het hoort, met een uiteenzetting door de speurders van hoe ze beredeneerd hadden wat er precies was gebeurd? Gelukkig verdween mijn irritatie al lezende, want Corsari vertelt in dit deel van het boekje niet chronologisch wat er gebeurde, maar aan de hand van de belevenissen van de verschillende personages, waardoor ze uiteen zet hoe de gebeurtenissen in elkaar hebben kunnen grijpen. Dat was dan toch wel weer goed gedaan en hierdoor werd het boekje aan het eind nota bene nog echt spannend J. En ik vond het een slimme zet van Corsari dat tegen het einde van het boekje blijkt dat het dan inmiddels sympathiek geworden personage (dit is eigenlijk een verklapper, maar vooruit maar, ik verwacht niet dat dit boekje nog een grote schare lezers krijgt) Alex Hovaard assistent van Bertil zal gaan worden. Dat maakt zelfs een beetje nieuwsgierig naar het volgende avontuur van die twee…

Geen opmerkingen:

Een reactie posten