Outside of a cat, a book is woman's best friend. Inside of a cat it's too dark to read


vrijdag 28 september 2012

De 100-jarige man die uit het raam klom en verdween – Jonas Jonasson


Ik vond dit best een leuk boek (351 p., vertaling Corry van Bree), deze winnaar van de Swedish Booksellers Award waarvan in Nederland meer dan 65.000 exemplaren zijn verkocht, maar ik moest er niet zo hard om lachen als – kennelijk – veel andere lezers. Op de achterflap staan zoals gewoonlijk aanprijzende teksten, en die van nu.nl vind ik tamelijk goed getroffen: ‘zwartkomische Zweedse roman laat zich lezen als een roadtrip met Forest Gump achter het stuur’. Ik heb Forest Gump wel niet gezien, maar ik begreep van een medelezer dat in die film de hoofdpersoon ook bij allerlei belangrijke wereldgebeurtenissen is betrokken. Dat is deze honderdjarige, Allan, ook.  Op zich een leuke manier om
wat over de geschiedenis te vertellen, ware het niet dat het in dit boek nogal fragmentarisch gebeurt zodat je sommige dingen niet kunt plaatsen, niet weet of ze waar gebeurd zijn en zo ja, ook min of meer zo zijn verlopen als Jonasson ze beschrijft (ik heb een paar keer iets gegoogled, maar kreeg de indruk dat Jonasson er toch behoorlijk op los heeft gefantaseerd). Tussen de hoofdstukken over de geschiedenis door volgt de lezer Allan in het heden: hij stapt uit het raam van het verzorgingshuis waar hij woont, gaat op weg, ontmoet een aantal goede mensen en een aantal slechte mensen, en het is eind goed, al goed. Met allerlei humoristische belevenissen daartussen, die soms wel wat ver gezocht zijn en soms naar mijn smaak een beetje te serieus om er grappen over te maken (zo begint de ‘roadtrip’ begint met een diefstal en een moord/doodslag, hm, grappig?). Nou ja, al met al toch wel een leuk boek voor als je in een luchtige bui bent en zin hebt in slapstick. Maar verwacht er niet méér van, want elke diepgang ontbreekt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten