Outside of a cat, a book is woman's best friend. Inside of a cat it's too dark to read


vrijdag 13 januari 2012

Mijn leesjaar 2011

Ooit ben ik een weblog begonnen om bij te houden wat ik lees. Afgelopen jaar ging dat wat lastig vanwege de problemen bij weblog.nl, daarom ben ik in november met dit blog gestart. Mijn oudere boekverslagen staan dus nog steeds op monalisa.weblog.nl, de nieuwere (vanaf augustus 2011) zijn hier te vinden. Al met al blijk ik vorig jaar 72 boeken gelezen te hebben. Vijf daarvan las ik niet uit (in de lijst met een "-"), en zestien ervan vond ik erg goed (in de lijst met een "+"). Het gaat om:


Vintage Murder - Ngaio Marsh
De genezing van de krekel en Het wezen van de olifant - Toon Tellegen +
Great House - Nicole Krauss
Zielen - Stephenie Meyer
Lelystad - Joris van Casteren
Digging to America - Anne Tyler
De laatste liefde van mijn moeder - Dimitri Verhulst +
De Noordzee opening - Ernst Timmer +
Millenniumtrilogie II en III - Stieg Larsson +
Rusteloos land - Belinda Bauer +
De kraai - Kader Abdolah
Exodus - Leon Uris
Kommer & karma - David Saffier
Hartslag - Tess Gerritsen -
Het einde van Johan van Oldenbarnevelt - Jan Francken
Wolf Hall - Hilary Mantel
De tovenaar van Petersburg - Roel Smits +
Hardball - Sara Paretksy
The 19th Wife - David Ebershoff
Toen wij wezen waren - Kazuo Ishiguro
Strijdlied van de tijgermoeder - Amy Chua
De ontaarde slapers - Ward Ruyslinck
Travels with my Aunt - Graham Greene
The Terrible Privacy of Maxwell Sim - Jonathan Coe
Lotte Weeda - Maarten 't Hart
 Tussen de aanslagen - Aravind Adiga
De maagd Marino - Yves Petry +
Het paneel van Vlaanderen - Arturo Pérez-Reverte
De verdwenen verdwijning en andere verhalend - Tim Krabbé
Het theater de brief en de waarheid - Harry Mulisch
Het rood en het zwart - Stendhal
Onderstroom - Arnaldur Indridason
Via Cappello 23 - Christiaan Weijts
Godverdomse dagen op een godverdomse bol - Dimitri Verhulst
De begraafplaats van Praag – Umberto Eco
Lotte Lenya, een leven – Donald Spoto -
Versplinterd – Karin Slaughter
Caleidoscoop – Linda Jansma
De telescoop van Schopenhauer – Gerard Donovan +
Het literaire aardappelschiltaartgenootschap van Guernsey – Mary Anne Shaffer & Annie Barrows
Waarom is de burger boos – Maarten van Rossem
Onmacht – Charles den Tex
Anne Boleyn – Evelyn Anthony
Little House in the Big Woods – Laura Ingalls Wilder
De een zijn dood – Bernlef
Erik (of het klein insectenboek) – Bomans +
Ellery Queen – Het Egyptische kruis
Wieslaw Mysliwski – Over het doppen van bonen +
Barbara Kingsolver – The Laguna +
Een dag als een ander – Weverbergh
Bonita Avenue – Peter Buwalda  
Bruidsvlucht – Marieke van der Pol +
Als ik, bijvoorbeeld, de geest van mijn moeder op den rand van mijn bed zag zitten – Louis Couperus Het dierloze gerecht; een vegetarische geschiedenis van Nederland – Dirk-Jan Verdonk
Gejaagd door de wind – Margaret Mitchell
Advocaat van de president - Geert-Jan Knoops -
Maaierstijd – Terry Pratchett
Gevallen – Karin Slaughter
Vrije val – Juli Zeh
Het leven is verrukkulluk – Remco Campert
Me talk pretty one day – David Sedaris –
Toen god een konijn was – Sarah Winman -
Waar is onze moeder – Kyun-Sook Shin
Gevaarlijke kennis – Luuc Kooijmans
Oudejaarsavondmoord – Pim Hofdorp
Voor ik ga slapen – S.J. Watson +
De Nederlandse maagd – Marente de Moor
Het bloed in onze aderen – Miquel Bulnes +
Heerschappij van de angst – Graham Greene
Doodskap – Arnaldur Indridason
XY – Sandro Veronesi

Geen opmerkingen:

Een reactie posten