Outside of a cat, a book is woman's best friend. Inside of a cat it's too dark to read


vrijdag 13 januari 2012

Lichamelijk letsel – Margaret Atwood


Dit boek (291 p., vertaling Tineke Funhoff) las ik in het kader van het leeglezen (nou ja, dat kan natuurlijk niet ;-)) van m’n boekenkast. Gelijk toen ik er in begon wist ik dat ik het al had gelezen, maar omdat ik totaal niet meer wist hoe het verhaal zich zou ontwikkelen, las ik toch door. Wat ik me herinnerde was dat het een vreemd boek was, en dat klopt. Het boek is een merkwaardige combinatie van hoe een vrouw probeert het feit dat ze kanker heeft en haar een borst is afgezet probeert te verwerken en van hoe zij ongewild en onbewust verwikkeld raakt in politieke en gewelddadige perikelen in een klein, pas sinds kort aan het koloniale bestaan ontsnapt landje, met een corrupt regiem dat er niet van is gediend dat zijn politieke tegenstanders bij de eerste verkiezingen ook stemmen winnen. Beide lijnen van het verhaal zijn interessant en, naar me lijkt, heel realistisch. Verder is het boek goed geschreven en goed vertaald. Wat wil een mens nog meer?
Overigens las ik nadat ik het boek uit had alsnog het motto (heet dat zo?) voorin, en dat is erg toepasselijk:
“De aanwezigheid van een man suggereert wat hij met je of voor je zou kunnen doen. De aanwezigheid van een vrouw daarentegen… bepaalt wat haar wel en niet aangedaan kan worden.”
(John Berger, Ways of Seeing)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten