Outside of a cat, a book is woman's best friend. Inside of a cat it's too dark to read


maandag 9 juli 2012

Grip – Stephan Enter


Hm, dit boek (176 p.) voldeed niet helemaal aan mijn verwachtingen. Het boek gaat over drie mannen en een vrouw die vroeger met elkaar een bergklimclubje vormden en elkaar na twintig jaar weer zullen ontmoeten op uitnodiging van een van hen. Het bestaat uit vier delen, waarvan de eerste drie achterenvolgens zijn geschreven vanuit het perspectief van de drie mannen: Paul, Martin en Vincent. De eerste twee delen vond ik moeilijk om door te komen. Het verhaal van Paul sprak me nauwelijks aan, ik had moeite om er mijn aandacht bij te houden. Het deel over Martin vond ik iets aardiger, vooral door het optreden van zijn dochtertje krijgt het verhaal iets levendigs, maar echt pakken deed het me nog steeds niet. Daarna komt het perspectief van Vincent. Hier vond ik het boek interessant worden, vooral omdat
Paul en Martin Vincent hebben beschreven als een bijzonder en aantrekkelijk mens. Wie is dus die Vincent? Aanvankelijk sprak zijn verhaal me aan, er beginnen wat puzzelstukjes op hun plaats te vallen en ik werd erg nieuwsgierig hoe het reünieweekend zou gaan verlopen. Wel een beetje jammer dus dat Vincent, eigenlijk net als Paul en Martin, steeds meer vooral iemand is die verschrikkelijk onder de indruk was van het vierde groepslid, Lotte, en dat nog steeds niet los kan laten. Het werd naar mijn smaak een beetje te veel van het goede, dat op een voetstuk plaatsen van die vrouw, die wel heel bijzonder moest wezen. Uiteraard werd ik daardoor wel nieuwsgierig naar Lotte’s kijk op de zaak, die ik in deel vier van het boek verwachtte. Maar dat werd een teleurstelling: Lotte komt helemaal niet aan het woord, en het boek is nogal plotseling afgelopen met een en al open eindjes. Bah. Ik vind dat Enter zich er met dit laatste deel van het boek wel erg gemakkelijk van af heeft gemaakt. Verder deed het boek me qua opzet (de vier perspectieven en het heen en weer springen tussen heden en verleden) erg denken aan Bruidsvlucht van Marieke van der Pol, maar dat boek vond ik echt heel veel beter geschreven en heel veel beter in elkaar zitten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten