Outside of a cat, a book is woman's best friend. Inside of a cat it's too dark to read


maandag 9 juli 2012

Minister achter tralies – Koos van Zomeren

Ik krijg geregeld ouwetjes van Koos van Zomeren voor bookcrossing en dit boek (185 p.) besloot ik eerst eens zelf te lezen omdat het volgens de flap een Nederlandse misdaadroman zou zijn. Nou, dat is het en dat was voor mij een zeer prettige kennismaking met Van Zomeren. Een heerlijk verhaal over duistere gebeurtenissen in politiek Den Haag, met chantage en intriges en wat dies meer zij. Spannend, maar op een rustige manier, en geen bloederigheid en psychotische wreedheden en dergelijk. Wel veel humor gelukkig – dat kon ik wel gebruiken tijdens m’n geworstel met Het oog van de stilte. Slechts een enkel voorbeeldje, hoofdpersoon minister Drion tegen zijn secretaris-generaal: “Ik zit al een tijdje in dit vak en wat is politiek anders dan het verzamelen van argumenten bij een ingenomen standpunt?” (p. 67). Ik ben het dan ook – een zeldzaamheid – zonder meer eens met de achterflap: Minister achter tralies is een ontluisterend maar vooral boeiend boek in het grensgebied tussen thriller en psychologische roman. ’t Is bijna een boek om niet te crossen, maar te houden en ooit nog eens over te lezen…

Geen opmerkingen:

Een reactie posten