Outside of a cat, a book is woman's best friend. Inside of a cat it's too dark to read


vrijdag 16 maart 2012

De ringen van Saturnus – W.G. Sebald


Dit boek (283 p.; vertaling Ria van Hengel) kocht ik als troostboek omdat de film die erover gemaakt is me zo tegenviel. Klinkt niet logisch, ik weet het, maar ik was nu eenmaal enige tijd geleden erg onder de indruk van Austerlitz van Sebald en omdat de film mijn verwachtingen niet waarmaakte, hoopte ik dat het boek dat wel zou doen. En het boek stelde niet teleur wat betreft schrijfstijl en originele manier van observeren, maar wel een klein beetje qua inhoud. Wordt in Austerlitz nog een verhaal verteld, hier niet. Dit boek is een verslag van een voettocht van de schrijver door Suffolk – een Engelse pelgrimage, zoals de ondertitel luidt. Dat inspireert de schrijver wel tot het noteren van interessante observaties, maar het mist de extra diepgang die het toevoegen van een ‘verhaal’ er waarschijnlijk aan had kunnen geven. Blijft over dat het boek, net als Austerlitz, heel goed en in een geheel eigen, mij zeker aansprekende, stijl is geschreven, zodat het toch een genot is om te lezen. Dit boek komt dus in de kast naast Austerlitz, en er komt vast nog wel eens een andere Sebald bij.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten