Outside of a cat, a book is woman's best friend. Inside of a cat it's too dark to read


vrijdag 16 maart 2012

Grote verwachtingen – Pieter Steinz


Dit boekje (104 p.) over ‘opgroeien in de letteren in 25 schema’s’, zoals de ondertitel luidt, is een verschrikkelijk leuk boekje dat eigenlijk ronduit gevaarlijk is als je boekenkast al vol staat met van alles dat je nog wilt lezen, en waar je niet aan toe komt. Want door dit boekje wil je ook nog eens (bijna) alle boeken lezen die Steinz hierin noemt. En dan bedoel ik niet alleen de 25 besproken boeken. Gelukkig heb ik er daarvan 16 al gelezen (maar er  zitten er ook een paar bij die ik nogmaals wil lezen). Maar dat helpt niet echt. Want de schema’s staan vol met boeken waardoor  de besproken schrijver is beïnvloed en met boeken die je na het besproken boek zou kunnen/willen lezen. Deels omdat ze hetzelfde of een vergelijkbaar thema hebben als het besproken boek, deels omdat ze in dezelfde literaire lijn liggen. En Steinz benoemt die allemaal op een manier waarop je er eigenlijk liefst gelijk aan zou willen beginnen. Dus ga er maar aan staan. Voorlopig kan ik misschien het best proberen eerst de negen door mij nog niet gelezen boeken tot me te nemen. En als ik dan ooit nog om iets te lezen verlegen zit, weet ik waar ik te rade kan gaan…

Geen opmerkingen:

Een reactie posten